Meteen naar de inhoud

Financiële sponsors van voetbalclubs

  • door

Of je nu voor een grote voetbalclub speelt of voor een amateurclub, met sponsors kun je financiële hulp krijgen en dit kun je vast goed gebruiken. Je bent als voetbalclub immers geld kwijt aan een aantal zaken, zoals de tenues, het voetbalveld en de kleedruimtes. Grote voetbalclubs gaan vaak anders te werk bij het werven van sponsors dan amateurclubs. Vergelijkers zoals en ook banken zie je veel meer terug bij landelijke clubs terwijl amateurclubs veel meer baat hebben bij regionale sponsors. Hier vind je informatie over de verschillende financiële sponsors en hoe je deze het beste kunt vinden.

Sponsors op landelijk niveau

Grote landelijke voetbalclubs hebben geen problemen om sponsors te vinden. Verzekeraars en banken betalen graag grote bedragen om reclame te kunnen maken tijdens een grote . Dit is natuurlijk een zeer goede marketingmethode, omdat het grootste gedeelte van Nederland dan naar de televisie kijkt. Door de naam van het bedrijf op het voetbaltenue te laten plaatsen, door reclameborden rondom het veld te huren en door eventueel een boodschap in het gras te laten zetten kunnen grote bedrijven veel bekendheid creëren en daar betalen ze graag voor.

Sponsors voor amateurclubs

Bij amateurclubs is het verhaal een beetje anders. Deze moeten zelf actief op zoek gaan naar sponsors en hen vragen om financiële hulp. Hier staat dan tegenover dat het logo van het gesponsorde bedrijf een prominente plek inneemt op het tenue, in het stadion, rondom het veld en op andere plaatsen op het terrein van de voetbalclub. Regionale bedrijven zijn hier vaak wel in geïnteresseerd, omdat ze dan een bepaalde doelgroep bereiken en dit door sport in de regio te promoten. Dat geeft natuurlijk altijd een positieve uitstraling af. Amateurclubs hebben dan ook vaak bepaalde soorten sponsors die ze op bepaalde manieren zelf werven.

  • Leveranciers: als je als voetbalclub gebruik maakt van een bepaalde leverancier die altijd de koelkast van het clubhuis vult, bijvoorbeeld, dan is het altijd goed om deze te vragen sponsor te worden. Er is dan al een connectie met de club en de leverancier wil graag de club als klant houden. Dit is dan dus een win-win situatie voor beide partijen.
  • Regionale bedrijven: er zijn ook vaak regionale bedrijven die graag sponsor worden van voetbalclubs. Dit is voor hen een ideale en speelse manier om meer bekendheid en klanten te vergaren. De kans dat de bezoekers van de wedstrijden ook uit de regio komen is groot en dat betekent dus dat de doelgroep gemakkelijk gevonden is. Het is wel belangrijk dat het publiek bij de wedstrijd dan ook daadwerkelijk de doelgroep is. Bedrijven die producten leveren aan oudere alleenstaande vrouwen zullen niet zo happig zijn een sponsoring aan te pakken.
  • Sponsors werven: nadat je als voetbalclub deze leveranciers en lokale bedrijven hebt aangeschreven, maar je nog geen sponsor gevonden hebt, kun je op verschillende manieren proberen sponsors te werven. Je kunt bijvoorbeeld een advertentie plaatsen in een lokale krant, via het internet of met huis-aan-huis reclame. Een andere en vrij recentelijke manier om dit te doen is via crowdfunding. Op die manier kun je ook als amateurclub een volwaardige sponsor vinden en hopelijk een lange en vruchtbare samenwerking tegemoet zien

Join the conversation

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *